miercuri, 8 aprilie 2015

primul numar al revistei ""Topletul lui Iorgovan""

COPERTA        REVISTEI 
 Hristos a înviat din morți cu moartea pe moarte calcând si celor din morminte viața dăruindu-le.
Învierea Domnului,  de   Părintele Gherasim Petras
Când eram eu mic copil îmi aduc aminte, că mama m-a trimis la bunica să zic: Hristos a înviat!. Şi a zis că dacă zic aşa îmi da bunica un ou. Şi aşa a fost, m-am dus şi am zis: Hristos a înviat! Şi ea a zis: adevărat că a înviat! Hai să-ţi dau un ou! Cu asta mi-am început eu credinţa în Înviere”. (Părintele Teofil).
     Învierea Domnului e mai presus de lume, e o taină şi nu o putem înţelege decât dacă credem în ea. Toţi cei care cred în asta simt bucuria Sfintelor Paşti, a acestei sărbători atât de minunate. Ortodoxia nu este doar tragismul suferinţei Mântuitorului, ci este bucuria Învierii. Această bucurie o simţi doar dacă crezi şi eşti încredinţat că salutul, Hristos a înviat  „nu este doar o formulă de întâmpinare, ci este o mărturisire spusă din suflet, este simţirea şi trăirea ta”.
        Învierea este biruinţa vieţii asupra morţii, dar şi temelia învăţăturii noastre creştine, iar fără înviere nimic nu ar avea rost. Bucuraţi-vă de această sărbătoare şi fiţi încredinţaţi că Taina Învierii va aduce bucurie, pace şi binecuvântare în fiecare suflet credincios. Vă urăm pace bucurie şi binecuvântare!
                                               Hristos a înviat!






                                                     VREMURILE
                                                                                       Gheorghe Băltean-1941     




Unde-s  Doamne vremurile,                                            Unde-s Doamne vremurile
De viaţă creştinească                                                       Cu viaţă cumpătată
Când treceau necazurile                                                  Şi cu post şi cu păstrare
Cu răbdare îngerească?                                                    Şi cu bună judecată?
Unde-s Doamne vremurile                                               Unde-s Doamne vremurile
Cu rost bun şi pace-n casă,                                               De cinstită-nsurătoare
Când părinţii şi copiii                                                       Când era ţinută nunta
Se rugau frumos la masă?                                                 Ca o dulce ,,Taină Mare”? 
Unde-s Doamne vremurile                                             Unde-s Doamne vremurile
Cu bisericile pline,                                                            Cu frumoasă omenie
Când şi ţarina şi pomii                                                     S-au dus Doamne vremurile
Răsplăteau cu mult mai bine?                                        Cu bătrânii în veşnicie!      



                                                                                                                                

                                         TOPLEŢUL LUI IORGOVAN 
                                                                                                                                                                             
                  La început a fost un gând frumos, acesta s-a așternut şi aşa au apărut primele cuvinte din această revistă,  apariţia ei cu ocazia Sf.Paşti e speranţa noastră de renaştere a vieţii spirituale şi culturale. Topleţul e un loc al poveştii, un prag, poate  un loc sacru în vecinătatea sfinxului pe care este posibil ca cei ce trecuseră în vechime să îl fi considerat un punct de reper.  De la Topleţ a izvorât legenda lui Iovan Iorgovan. Personajul misterios şi puternic, haiduc vestit şi  vânător iscusit este posibil să fi trăit înainte de secolul al XVII-lea dar canonul comportamental care aducea elogii puterii fizice, curajului, dârzeniei şi cinstei a străbătut până la noi, acest cod eroic reprezentând un sistem de valori şi un mod de a gândi a rămas şi el aici în conştiinţa colectivă. Caracterul legendei deşi foarte cuprinzător nu a fost suficient cercetat pentru că au fost preferate alte tipuri comportamentale de aceea considerăm că  reinstaurarea eroului este  foarte necesară în  timpul prezent.
          Apele Cernii se sparg de malurile de stâncă, Carpaţii prăpăstioşi cu pereţii frânţi aproape vertical se învecinează cu Dunărea şi cu Balcanii, aici ar putea fi raiul: soarele trece îmblânzit peste crestele ascuțite ale munților iar vara nu pârjolește pajiştile.  Trecutul a fost sprijinit mereu pe însemnele unor războaie iar timpul măsurat cu sabia. Veţi găsi în această revistă şi referinţe la trecutul însângerat, câteva cuvinte despre supravieţuitori, nepoţii  unui neam mândru şi puternic, grăniceri imperiali, bărbaţi care au păzit cu arme aceşti munţi, trăind  în ierni cu piepturile goale  şi călărind  pe armăsari. Aici a fost mereu graniţă, au fost vânturi contrarii, ca o morişcă, când la stânga, când la dreapta.  Satul cu străduţe mici  întortocheate pavate de oameni harnici stă îngrămădit între  coasta dealului şi malul Cernii  iar   casele asemeni  unui şirag de mărgele. Peste tot ziduri masive: pietrele venite de undeva din inima pământului au adunat munca istovitoare şi suferința mai multor generații. Revista noastră va explica în numerele viitoare care este valoarea acestor moşteniri.  Cei veniţi din ţări îndepărtate au schimbat acest loc. Topleţul cu cetatea sa muncitorească a ieşit demult din anonimat. Dintr-un bilanț contabil păstrat la arhivele naționale  din Caransebeș aflăm despre faima pe care  fabrica „ Schramm, Huttl şi Smith” a avut-o în secolul trecut când demnitatea era în haine de sărbătoare. De câte ori aruncăm la gunoi pâinea de ieri considerând-o  cam veche ar trebui să ne gândim care a fost hrana strămoşilor noștri în veacurile trecute. Despre construcţia, utilitatea şi organizarea activităţii la morile de pe pârâul Bigăr vor fi de asemenea multe de spus.  De-a lungul veacurilor sufletele curate au fost adăpostite în biserică, aici a înflorit cultura. Comanditarii picturii bisericii din Topleţ erau o comunitate cu aceleaşi principii de viaţă şi gusturi estetice. Tendinţa lor era de a impune forme de bun simţ şi de a elogia viaţa ponderată, eleganţa s-a adaptat la moda epocii respective. Exponenţii intelectualităţii, burghezia rurală  şi simplii ţărani şi-au adus contribuţia de la zidire, la cumpărarea clopotelor până la  lucrările de împodobire cu pictură şi mobilierul   bisericii.  Azi ar fi dificilă dar necesară repunerea în drepturi a acestui tip de înţelepciune minunată prin încărcătura ei. Apropiindu-se de sufletul copiilor pe care îi învaţă să devină oameni dascălul Gheorghe Bălteanu reuşeşte să facă un transfer de sensibilitate lăuntrică ce-i pătrunde poemele publicate din însăşi seva neîntinată a tinerelor vlăstare. Bucuriile simple ale credinţei au preţiozitatea lor şi-o veselie liniştitoare, ferită de primejdiile marilor şi obositoarelor  căutări adesea inutile. El defineşte prin existenţa literară acest loc din sudul Banatului    constituindu-se în însăşi construcţia culturii române ca o cărămidă fără de care cel puţin cei care suntem azi prezenţi aici am fi fost un pic mai săraci din punct de vedere cultural  Revista noastră se vrea a fi un loc public , aici vor scrie cei care îi iubesc pe localnici, cei care iubesc Banatul. Unul dintre cele mai frumoase scopuri  ale artei este de a-i face pe  oameni mai buni: dorim ca pe aceste pagini cei tineri  să-şi exprime  entuziasmul iar cei bătrâni să ne lase amintirile.  Sperăm să fie un strop de cultură, singura  moștenire cu care vom rămâne din această perioadă în care am fost jefuiți mai rău decât în timpul popoarelor migratoare. Aici veți găsi gânduri şi fapte reale, cei ce vor avea curaj de acum în acolo să urzească viitorul ar trebui să le ia în seamă. Arta a fost dintotdeauna avangarda omenirii.  Am vrea să fim judecați „ cu inima blândă” aşa cum spusese  cronicarul nostru Nicolae Stoica de Hateg şi nu osândind.  Fiecare dintre noi  avem în suflet  o urmă de dumnezeire, o lumină interioară. Haideţi s-o căutăm şi împreună să construim un pod albastru, un drum frumos de zahăr caramel, haideţi să încercăm să facem această lume mai bună.
Veronica Seracovan de Csernahevitz     
  




                                                            
                                                         


                                                          



 A FOST ODATĂ…
                                                                                                                               
                                                           prof Alina Geogescu

            Se știe că, orice poveste începe așa, că orice are un început, că ori de câte ori auzi această formulă, memoria involuntară te poartă spre leagănul copilăriei, spre părinți, bunici, străbunici, spre începuturi. Te lupți cu zbuciumul sufletesc al amintirilor, al bucuriilor și suferințelor trăite, al acumulărilor și pierderilor vieții și încerci să-ți concentrezi atenția spre ceea ce se știe din strămoși, să poți reda astfel, cu emoția de altădată, povestea spusă de bunica sau citită dintr-o carte prăfuită despre ce ”a fost odată”.
            Fiecare loc își are povestea, fiecare vietate își are familia și toți luptă pentru a-și păstra existența, identitatea. Chiar dacă există unele divagații, datorate doar spiritului oratoric al celui ce transmite, se știe că orice poveste are la bază un sâmbure de adevăr, o legendă, un mit. Așa este și cu locul nostru, care s-a întrupat din Legenda lui Iovan Iorgovan. Se știe că  Iovan Iorgovan este un personaj din mitologia românească similar cu Hercules. Legenda este prezentă pe valea Cernei. În legendă, Iovan este numit "fiu de rămlean", adică "fiu de roman." În folclor, Iovan Iorgovan a fost un haiduc vestit și un vânător iscusit, care a trăit, probabil, în a doua jumătate a secolului al XVII-lea, înainte de secolul al XVIII-lea. În volumul "Iorgovan - mit, legendă, baladă" (Casa Editorială Cuget, Simțire și Credință, București, 1995), scris de Enache Nedela și Mihai Floarea, sunt adunate 43 de variante ale baladei populare dedicate acestui erou mitic purtând nume de floare primăvăratică ("Iorgovan" este înrudit cu persanul "erguan" - liliac, care, la rândul său, a avut ca etimon nostratic *orgo-, *ergo-). Autorii comentează, de asemenea, simbolurile acestei unice creații folclorice: pădurea - simbol al lumii imaginare, fetele - simbol al gintei latine, somnul - simbol al uitării, al pierderii identității, cucul - simbol al indiferenței, șarpele - simbol al opresiunii, musca golumbacă - simbol al perpetuării și multiplicării răului, darurile - mreana și fuiorul de aur etc. Una din variantele legendei prezintă că „ Prin aceste locuri, se povesteşte că ar fi trăit câtva timp şi Iovan Iorgovan, un haiduc vestit şi un dibaci vânător. Nu se cunoaşte epoca şi locul naşterii sale; se ştie numai că el a venit aci în goana unui balaur cu 7 capete, care băgase groaza în locuitorii judeţelor Gorj şi Vâlcea unde poposise, neştiindu-se de unde a venit.(...) Iorgovan, ajungând la poalele acestui munte ce ţine de „Feţele Mînesei”, a zărit dihania culcată la gura vizuinii. Locul acesta, părându-i potrivit de a da un atac, a făcut o groapă mare în pământ, ce se vede şi acum, unde a intrat cu calul şi cu câinele său. De aci, ascuns de vederea balaurului, a tras de mai multe ori cu arcul, distrugându-i trei capete. Balaurul, înfuriat de durere, a făcut mai multe salturi şi pocnituri cu coada, de răsunau munţii, şi-apoi a luat-o la fugă spre apa Cerna, lăsând în urma sa un râu de sânge.” Dar, pentru a înfrumuseța locurile, a le însufleți, era nevoie și de o poveste de iubire, deoarece se știe că o casă este construită din lemne și pietre, dar numai iubirea o transformă în cămin. ” Iorgovan, în goana lui pe urma balaurului, a ajuns la această peşteră, tocmai când zâna cânta un cântec foarte frumos. Atras de frumosul ei cântec, viteazul haiduc ar fi zis:
    - Înceată Cerna, înceată, s-aud glas de fată, că te-oi dărui c-o mreană de aur....
    Se crede că Cerna ar fi încetat de a mai urla, şi această credinţă se întăreşte şi mai mult pe faptul că şi astăzi e aşa de liniştită în acel loc, încât nici nu-ţi vine să crezi ochilor că o apă se află în faţa ta. Slăbiciunea lui Iorgovan, că s-a lăsat să fie fermecat de cântecul zânei, a fost spre norocul balaurului,(...) căci dihania a intrat într-o peşteră, de unde se zice că ar fi zis:
    - Până acum am făcut puţin rău pe lume, de acum însă voi face însutit.
    Şi s-a întâmplat; căci din peştera în care s-a ascuns el, ies primăvara, când dă frunza, cocoloaşe mari de musculiţe ce aruncate de vânt, bântuie satele vecine, mușcând vitele locuitorilor şi lăsând un venin tot aşa de puternic, ca şi veninul de şarpe. Astfel de musculiţe ies de pe tot lungul Cernei, pe unde a picat sânge din capetele distruse şi din tăieturile făcute cu iataganul.” Oamenii locului au zămislit de demult, pe baza unor vechi mituri transmise pe cale orală peste generații, vreme de zeci de secole, o tulburătoare baladă populară, brodată pe străvechea legendă a voinicului Iovan Iorgovan, viteaz intre viteji, pe care Nicolaie Densușianu îl confundă cu Hercule al protodacilor:
Sus, pe Cerna-n sus, / Mulți voinici s-or dus.
Şi toți s-au răpus. / Dar a mai rămas
Un Roman viteaz: /Iovan Iorgovan,
Braț de buzdugan, /Cu un călușel
Ca şi-un vulturel...
Şi-n versuri de mare frumusețe, balada povestește cum Iorgovan, acest viteaz intre viteji, tot vânând cu spor pe Cerna-n sus, afla o prea frumoasă fecioară, Ana Giordanel pe nume:
Sora cea mai mica,/Ca şi-o porumbică.
Ana Geordanel, /Nume frumușel
Le-ntrecea pe toate, /Ea,o stea de noapte,
Luceafăr din zori, /Floarea florilor.
Ana însă este furata de un balaur(şarpe) înfricoșător ce pustia de multă vreme Valea Cernei, pe care, spuneau precizările, doar Iovan îl putea răpune:
Iovan Iorgovan, / Braț de buzdugan,
Sabia scotea, / În vânt u-nvârtea,
Pe şerpe-l lovea, /Trupu-i zdruncina,/ Darabe-l făcea
După care viteazul trage peste munți hoitul balaurului, făcându-i vânt într-o peştera adâncă. Şi, zice legenda, din trupul veninos al şarpelui ies, veac după veac, muște veninoase, numite Columbace, ce vor pustii, peste vreme, în locul balaurului, locurile acestea frumoase:
Şi îl ascundea  /În peştera rea.
Viermi sa-nmulțeau, /Muște slobozeau
Şi-n veci nu piereau./ Musca tot ieșea
Mare rău făcea, /Căci caii muşca, /Boii otrăvea,/ Plugurile - oprea!
            În zilele noastre, trebuie să avem timp să aducem la cunoștință copiilor și nepoților noștri povestea originii locurilor sau a locuitorilor zonei, să-i învățăm să păstreze datinile, obiceiurile de altădată și să le cinstească. Indiferent de variantele legendei, de poveștile auzite de la bătrâni, ar trebui să existe tăria de caracter necesară pentru a-ți păstra identitatea, istoria locurilor, doar așa poți spune cu mândrie din ce loc îți ai rădăcinile și, astfel, poți ajunge  a nu fi obligat a relata urmașilor povești finalizate cu formula specifică:
    „Și-am încălecat pe-o căpșună, și v-am spus o mare și gogonată minciună”. 




                                                                                                
                            AŞEZAREA ŞI LIMITELE COMUNEI TOPLEŢ 

                                                                                                                         Prof. Oana Sadovan


                                                                               Banatul este spațiul geografic delimitat la nord de cursul inferior al Mureșului, la vest de râul Tisa, iar la sud de apele Dunării. Acest spațiu a fost numit adesea în istoriografie și Dunărea de Jos Apuseană . Comuna Topleț este așezată în extremitatea sud-estică a județului Caraș-Severin, la limita mediană cu județul Mehedinți, și cuprinde satele Topleț și Bârza. Distanța dintre cele două sate componente ale comunei, respectiv Topleț și Bârza este de aproximativ 2 km, ele fiind legate de drumul național DN 6 (E70).  În prezent, centrul civic al comunei Topleț este situat în satul reședință de comună Topleț, aflat pe malul vestic al râului Cerna. Coordonatele comunei Topleț (latitudine, longitudine): 44.8, 22.4.
                 Geologia, relieful, elemente restrictive și favorizante în umanizarea teritoriului. Localitățile comunei sunt situate într-o mică depresiune mărginită de dealuri ce se continuă spre vest cu Munții Almăjului și spre est cu Munții Mehedințului, care se desfășoară sub forma unei culmi de-a lungul Cernei, începând în aval de Topleț în sud-vest și până la Oslea spre nord-est.  Acești munți se caracterizează printr-o diversitate petrografică, fapt evidențiat și de relief, remarcându-se prezența șisturilor cristaline cărora le corespunde Culmea Cernei cu înălțimi în jur de 1100 m. Culmea Drănicului, care are aspectul unei dorsale cu vârful de altitudine maximă dispus central (Vf. Meteriz 720 m), iar capetele dispuse la sud (Dranic 580 m), respectiv la nord (Vf. Suajii 633 m). În nord, Culmea Drănicului este legată de Masivul Domogled, la sud coboară domol și intră în contact cu Defileul Dunării, mai exact Golful Orșovei, în vest este mărginită de Valea Cernei iar în est este mărginită de o unitate depresionară axată pe bazinul hidrografic al râului Bahna numită Câmpul Tarovăț. Rețeaua hidrografică este săracă în zonă, fiind alcătuită din cursuri de apă intermitente. Vegetația este reprezentată de o pășune săracă și degradată  pe coamă, mărginită de păduri de foioase și tufărișuri. Coama munților se prezintă cu o floră și vegetație sărăcăcioasă, iar pantele și văile adiacente, acoperite cu trupuri mari de păduri de foioase, cu speciile dominante: gorun, stejar, cer, carpen și fag, oferă posibilități biocenotice mai complexe. Ele sunt, în marea lor majoritate, delimitate de liziere bogate în tufe, tufărișuri.
            Treptele majore de relief ale comunei sunt : zona de munte - 30 % și zona de deal - 70 %. Teritoriul comunei Topleț oferă cantități mari de piatră de construcție și feldspat. Pe valea râului Iardaştița se află minereu de fier, zăcământ alcătuit din magnetită și cuarț, prins între granițe și cuarțite.
  Potențialul climatic și influența sa asupra habitatului rural. Prin amplasarea în partea de sud-vest a țării, comuna Topleț se găsește în zona de influență a climatului submediteranean, datorită pătrunderii maselor de aer cald și umed dinspre Marea Adriatică. Influențe ale climatului temperat-continental sunt oprite de masivele montane care străjuiesc valea. Principalele caracteristici ale climatului cu influenţe submediteraneene sunt: iarna cu advecţii de aer cald din sud-vest, generate de ciclonii mediteraneeni care determină un climat mai cald, cu precipitaţii mai frecvent sub formă de ploaie şi lapoviţă, fenomene climatice de iarnă slabe ca intensitate, durata mică a stratului de zăpadă (15-20 de zile), durată a intervalului de îngheţ dintre cele mai lungi din ţară; în unii ani, îngheţul a fost periodic, iar durata perioadei de vegetaţie a fost aproape continuă. În regimul anual al precipitaţiilor se înregistrează un maxim principal în mai- iunie şi altul secundar, în decembrie. Valorile medii multianuale ale temperaturii aerului cresc de la nord spre sud, astfel Vârful Țarcu 0,2°C, Culmea Balmez 5,1°C, Băile Herculane 10,5°C , Topleț 10,1°C și Orșova 11°C oscilând între 10-12 ºC. Precipitațiile cresc de la 700 mm/mp în zonele joase la 1400 mm/mp în Munții Țarcu și Godeanu.  




                                                                                                                
                                                   BISERICA NOASTRĂ 


                                                     Preot. Gheorghe Buba   
         Toplețul aşa cum aduc mărturie cele mai vechi însemnări despre comunitatea de aici, a avut din cele mai vechi timpuri un locaş de rugăciune. Se pare că primul locaş de rugăciune a fost o mică bisericuţă din lemn, ridicată de câţiva călugări refugiaţi din Oltenia, care sunt primii locuitori ai acestor meleaguri, la izvorul Bigărului. Înainte de anul 1700, Toplețul avea o biserică din lemn, arsă de turci, în anul 1717, aşa cum făcea mărturie cronicarul Stoica de Haţeg în Cronica Banatului. În anul 1740 s-a ridicat o nouă biserică din lemn care avea acelaşi hram ca şi azi Sf. Arhidiacon Ştefan. Acestea se întâmplau pe vremea Episcopului Isaia al Vârşeţului, sub jurisdicţia căruia se afla Topleţul ca parohie. Actuala biserică a fost zidită între anii 1814-1816, din piatră şi cărămidă în stilul baroc întâlnit la multe biserici din Banat. Forma bisericii reprezintă o navă cu turnul clopotniţei pe pridvorul închis. Cafasul (podul unde cântă corul) este din lemn, bolţile sunt din paiantă (chirpici), iar tâmplă (iconostasul) este din zid. Pictura bisericii a fost realizată în două etape. Prima pictură a fost realizată de renumitul pictor Dimitrie Turcu din Oraviţa la anul 1856, acesta pictând şi bisericile din Bârza, Domaşnea, Bozovici, Pârvova, Mehadia, etc. Ulterior s-au făcut completări de către ucenicul său Nicolae Haşcă, originar din Topleţ, care se va căsători cu fiica acestuia, Eufemia. Pictura a fost realizată în stilul neoclassic, şi reprezintă medalioane şi tablouri în ulei, încadrate în fond decorativ. Iconostasul bisericii are icoane pe pânză lipite pe suport din lemn iar ornamentele sunt poleite cu foiţă aurită. După terminarea acestor lucrări de pictură a avut loc vizita episcopului de Caransebeş din acea vreme, Iosif Traian Bădescu, la 19 septembrie 1924, preot paroh fiind Alexandru Dorobanţu-senior. Parohia a fost vizitată apoi şi de episcopul Vasile Lăzărescu. În anul 1938 biserica a fost acoperită cu tablă, turnul fiind acoperit cu tablă de cupru. În anul 1976 tabla de pe acoperiş este înlocuită cu cea actuală. Lucrări mai mari de reparaţii şi tencuiala în exterior s-au făcut în anul 1945, lucrarea fiind executată de meşterul local George Pătraşcu. La 5 mai 1946 biserica a fost sfinţită de episcopul Veniamin Nistor, preot paroh fiind Alexandru Dorobanţu -junior. Ulterior pictura a fost spălată la anul 1856, la 100 de ani de la pictare, de către meşteri anonomi. Între anii 1985-1986 s-au făcut lucrări de restaurare a picturii de către pictorii Virginia Vidu şi Gheorghe Zaharia. Biserica a fost sfinţită în anul 1987 prin vizita Înalt Prea Sfinţiei Sale Nicolae Corneanu Mitropolitul Banatului, protopop fiind Dimitrie
Grama, iar preot Paroh Iosif Hânda      







                                                   ȘCOALA GIMNAZIALĂ TOPLEȚ   

                                       
                                                                    Prof. Mariana Horescu


                  Poporul român este moștenitorul și păstrătorul cultural și spiritual al marilor înaintași. Această bogăție culturală, mereu înnoită s-a transmis din generație în generație prin școala vetrei pământești, continuată de școala vieții, a muncii, a vetrei satului, a mediului social și cultural în care și-au perindat viața urmașii generațiilor trecute.
                  Învățământul din Banat s-a dezvoltat în mai multe perioade determinate de factorul politic, de împrejurările sub stăpânirea cui s-a aflat această provincie. În timpul dacilor, regele Decebal avea la curtea sa persoane care cunoșteau limba greacă și latină. Preotul Deceneu instruia tinerii în cunoștințe despre teologie, medicină, botanică și astronomie. După stăpânirea romană s-a dezvoltat scrisul, dovadă fiind condeiele(styli) și tăblițele(tabulare).Un rol important l-au avut centrele militare, unde toți ostașii trebuiau să știe să scrie și să citească în limba latină.  Perioada trecerii la feudalism marchează formarea limbii și a poporului român. Începând cu secolul X pentru cultura nobiliară se adoptă limbile clasice.  În 1768 Curtea de la Viena a decis să transforme partea de S-E a Banatului într-un teritoriu militarizat cu misiunea de a apăra la nevoie granița. Într-o asemenea conjunctură și învățământul trebuia adaptat intereselor militare ale politicii habsburgice. S-au dat dispoziții să se înființeze în fiecare comună grănicerească câte o școală națională sau comunală cu limbă de predare română , cu patru ani de studiu împărțit în opt semestre.  În comuna Topleț școala a fost atestată documentar în 1814 cu numele de ”Școala primară valahă.  În 1880 la Școala Topleț funcționau două posturi de învățători.  În această perioadă procesul de învățământ urmărea educarea elevilor în spiritul supunerii față de Dumnezeu și de reprezentantul său de la Viena- împăratul.   Planul de învățământ și programele școlare în 1855 cuprindeau: anul I-II de studiu în care elevii studiau rugăciuni, cunoașterea literelor, citirea, învățarea catehismului, istoria cea sfântă, scrierea , socoata. În anul III-IV elevii învățau în plus socoata celor patru operații și cântare bisericească.  Autoritățile militare grănicerești asigurau manualele școlare și rechizitele copiilor ce proveneau din familii nevoiașe. Examenele de încheiere a cursurilor se țineau la fiecare școală fiind conduse de o comisie formată din ofițerii regimentului, directorul școlii, protopopul local și membrii administrației civile.  În anul 1907 la Școala Topleț s-a predat în limba maghiară, dovadă fiind catalogul acestui an școlar ce există și astăzi în arhiva școlii.  Dezvoltarea comunei înainte de 1989  s-a realizat în mare măsură datorită Întreprinderii Mecanice Topleț. În această perioadă se învăța la Școala Generală de 4 ani din Bîrza și la Școala Generală de 10 ani din Topleț, în cadrul acestei unități funcționând și clase liceale, afiliate Liceului Mecanic Caransebeș, care pregăteau forța de muncă calificată pentru întreprinderea mecanică. Pe lângă întreprindere, funcționează o creșă cuplată cu cămin, cu o capacitate de 50 de locuri, iar cele două grădinițe din Topleț și din Bîrza, însumând alte 80 de locuri.  Școala Gimnazială Topleț va fi reconstruită și dată în folosință în anul 1997, director fiind prof. Horescu Călin.  Clădirea este formată din demisol, parter și două etaje. În total  are 15 săli de clasă utilizate astfel: 8 clase, un laborator de informatică, laborator de fizică-chimie-biologie, centru de documentare, biblioteca ” Gheorghe Băltean”, un muzeu cu obiecte specifice localității ce au fost donate de săteni și sala de sport. În prezent, Școala Gimnazială Topleț este cu personalitate juridică cu următoarele structuri: Școala Primară Bîrza, Grădinița cu Program Normal Bîrza, Grădinița cu Program Normal Topleț. Funcționează 20 de cadre didactice calificate,director prof. Ioan Horescu. Numărul preșcolarilor și elevilor înscriși este de 265.  În fața școlii de astăzi, mai mult ca oricând sunt sarcini de mare răspundere în vederea pregătirii tinerei generații dar pe care dascălii împreună cu elevii acestei școli vor reuși să  le ducă la bun sfârșit.
                    



                                      COMUNA TOPLEŢ  - SCURT ISTORIC
                                                                                                            

                                              Cătălin Constantinescu, Teolog


             Comuna Topleţ este situată în sud-estul judeţului Caraş-Severin, pe distanţa dintre oraşele Orşova şi Băile Herculane, pe ambele maluri ale râului Cerna. Această zonă bogată a reprezentat un cadru natural benefic, care a atras foarte timpuriu oamenii  în această regiune. În tradiţia locală se spune că primele aşezări omeneşti  au fost întemeiate la izvorul pârâului Bigăr, de câţiva călugări fugiţi din Oltenia de frica turcilor şi care s-au aşezat aici, fiind atraşi de apa izvorului, care era caldă şi în timpul iernii. Acest izvor cu apă caldă a atras şi alţi oameni fugiţi de invazia otomană, întemeindu-se aici un mic sătuleţ. Primele numiri pe care localitatea le-a purtat au fost derivate ale cuvântului slavonesc ,,Toplo’’, care însemnează ,,cald’’. Mai târziu localitatea s-a numit Toplecz, Toplitz sau Topletz, aceste denumiri fiind purtate sub diferitele ocupaţii ale turcilor sau ale austriecilor. Între 1908 şi 1918 comuna s-a numit Cernaheviz, această denumire fiind un derivat maghiar al numelui râului Cerna  care străbate localitatea.
            Prima atestare documentară a localităţii este făcută în anul 1436 de către istoricul maghiar Pesty Frigyes, în a cărui cronică se menţionează că localitatea se numea Toplecz sau Toplitz. Se pare însă, după relatările istoricului bizantin George Sphrantzes, că despre localitate se menţionează şi mai devreme, în anul 1422, când împăratul bizantin Ioan al VIII-lea Paleologul poposea aici în drum spre Roma. În anul 1595 îl găsim pe teritoriul comunei Topleţ, în apropiere de Orşova, pe Mihai Viteazul în fruntea armatei sale spulberând hoardele tătarilor care se întorceau din Banat încărcate de pradă, iar mai apoi a eliberând Topleţul şi Orşova de sub stăpânirea turcească. Despre comuna Topleţ nu se mai aminteşte nimic până în anul 1690 când figurează într-un recensământ ca aparţinând de cetatea Mehadiei.  Prima atestare documentară a unui locaş de cult pe teritoriul comunei Topleţ este făcută în anul 1740 conform statisticii bisericilor din Eparhia Caransebeşului, însă se pare că înaintea ridicării acestui locaş de cult a existat o altă biserică din lemn pe care turcii au incendiat-o în anul 1717 împreună cu alte câteva case din sat. Între anii 1814-1816 s-a zidit actuala biserică din piatră şi cărămidă în stilul baroc. Într-o conscripţie din anul 1775 este menţionat faptul că în anul 1773 în Topleţ erau 124 de case, iar în 1774 erau 136 de case. În veacul al XIX-lea pe raza localităţii se aflau 12 mori de apă pentru măcinarea cerealelor, de care se foloseau toţi localnicii prin rotaţie. În anul 1880 fondatorul băncii din Orşova I.N.Schramm a cumpărat dreptul de proprietate asupra casei nr. 39 şi a morii aparţinătoare acesteia din localitatea Bârza înfiinţând o firmă particulară care avea domeniul de activitate fabricarea uneltelor agricole. În 1897 Schramm a extins foarte mult fabrica construind noi capacităţi, majoritatea produselor fiind exportate. În anul 1937 localitatea Topleţ număra 2200 de locuitori şi 481 de case, iar întreprinderea din Topleţ număra aproximativ 700 de muncitori.
                 Una din personalităţile care au marcat istoria localităţii Topleţ a fost pictorul Nicolae Haşcă, acesta având o activitate iconografică impresionantă, pictând mai multe biserici. O altă personalitate reprezentativ culturală a fost  învăţătorul, poetul şi patriotul Gheorghe Bălteanu care a modelat ca învăţător generații întregi de tineri, a înfiinţat şi dirijat coruri, a scris peste 1300 de poezii, a participat în 1918 la înfăptuirea marelui act al unirii românilor de la Alba-Iulia, fiind un o pildă vie de trăire a dragostei faţă de ţară şi faţă de credinţa strămoşească a neamului nostru şi aducându-şi cu succes aportul la întregirea filei de istorie a satului nostru.




                                                   TOPLEŢUL AZI                                                      Haşca Ilie, Primar



   Persoane din instituție:Primar: Haşcă Ilie, viceprimar: Duicu Ioan, secretar: Rădulescu Dorin, contabil: Cărăboi Ileana. Topleţul are suprafața este de  9.388 ha din care intravilan 59 ha şi extravilan 9.329 ha iar populația de 2.644 locuitori. Gospodării  sânt 965 cu număr de  locuințe 1159, grădinițe sânt 2 şcoli tot 2. Așezarea geografică: comuna Topleţ este situată în sud-vestul judeţului Caraş-Severin, sudul Banatului, la o distanţă de 8 km de oraşul Orşova (Mehedinţi) şi 8 km de oraşul Băile Herculane pe drumul naţional E 70. În sud vestul României e  vecină la nord-vest cu Timiş, sud-est Mehedinţi, sud-vest Dunărea şi vest Republica Serbia. Activitățile specifice zonei sânt creşterea animalelor, exploatarea lemnului,agricultura,piscicultura şi apicultura iar activitatea  economică principală este comerţul. Obiectivele turistice sânt sfinxul bănăţean,apeductele, morile de apă, Parcul Domogled,Parcul natural Porţile de Fier.Evenimentele locale sânt :nedeia satului la Rusalii şi Hramul bisericii de Sfântul Ştefan.


      

                                                 FABRICA  DE  LA  TOPLEŢ    
                                                                          
                                               Dorobanţu Dumitru din  Cearda 



    
       În anul 1880 în comuna noastră se înfiinţa un atelier de ciocănărie.  Micul industriaş J.N. Schramm este atras de forţa motrică gratuită a pârâului Bârza şi de poziţia geografică excelentă pentru dezvoltare. La început se lucra destul de rudimentar cu ciocane cu coadă de lemn şi capul de fier şi se produceau sape, casmale, lopeţi, etc. Parale cu atelierul de ciocănărie a fost înfiinţată o mică turnătorie şi un atelier de lăcătuşerie. În anul 1900 s-a mai construit o forjă manuală. Între anii 1906-1910 s-a înfiinţat o secţie de mecanică şi o secţie de montaj. Înainte de primul război mondial fabrica număra 200 de muncitori. S-a trecut apoi la fabricarea maşinilor agricole manuale cum ar fi: batoze de porumb, tocător de nutreţ şi un număr mare de obiecte turnate: ciaune, ţesturi, plite, cazane, maşini de gătit şi sobe de încălzit.  Pentru a permite legătura cu şoseaua naţională  şi staţia de cale ferată Topleţ s-a construit în 1910 un pod peste râul Cerna fabricat la Reşiţa. În timpul primului război mondial s-au primit comenzi pentru armata austro-ungară: grenade, şrapnele, chesoane, bucătării de campanie şi altele  iar numărul muncitorilor s-a mărit la 900. Fiind bombardată în timpul luptelor dintre armatele române şi austro-ungare, fabrica şi-a întrerupt activitatea timp de aproximativ opt luni. După terminarea războiului fabrica a primit comenzi noi de reparaţii la vagoane şi locomotive.  În 1928 s-a modernizat centrala electrică prin punerea unei turbine moderne de tip, „Francis” de 350 KW, împreună cu un agregat generator fabricat la Reşiţa. Tot în acest an s-a instalat un laminor pentru fiare de plug. Anul 1933 este anul când s-a început fabricarea  valţurilor de măcinat grâu şi porumb şi a pieselor de rezervă. Acestea se produceau pentru prima oară la noi în ţară, până atunci se importau din Germania, Ungaria şi Elveţia.  Fabrica s-a modernizat şi prin introducerea ciocanelor cu aer comprimat de tip „Beche”. Apoi fabrica primeşte o licenţă de fabricaţie pentru producerea războaielor de ţesut de tip „Jaghendorf”cu lăţime spată de până la 200 cm pentru pânza, stofă şi iută. În perioada 1939-1944 fabrica se integrează în economia de război prin comenzi pentru armată şi CFR producând chesoane, bucătării de campanie, grenade defensive din fontă, cărucioare sanitare, cărucioare muniţii şi obuze.
            În anul 1948 la 11 iunie are loc „ marele act al naţionalizării” prin care fabrica a fost trecută în patrimoniul statului. Ce a urmat ştiţi mai bine ca noi.



                                                          MAMEI MELE...                                                         
                                                           Mia Rogobete

Ți-aș spune mamă atâtea lucruri bune,/ Ți-aș umple traista cu mii de bucurii,
Aș vrea măicuța mea să facem o minune,/ Aș vrea  mămico să fim iarăși copii.
Atâtea cântece am pentru tine frumoasa mea, / Doar pentru tine și ochii tăi albaștrii înseninați,
Atâtea mângâieri și-atâta dor de ființa ta, / De-obrajii tăi trecuți prin anotimpuri și curați.
Atâtea vorbe dulci sunt de iubire și iertare /Le am pe limbă, ți le rostesc în gând
Și îți sărut mâinile mamă, mâinile care /Cu bătături m-au legănat în adieri de vânt.
Iubito, îți simt iubirea ta, iubire  prea frumoasă, /Așa cum simt căldura soarelui în vară,
Smerită, îți ating cu palma poala roasă, /De anii ce străbat o primăvară.
Îți văd și lacrima ce cade pentru mine, /O prind cu sufletul să-mi ude inima curată
Cu drag îți mângâi părul ș-apoi mă uit la tine /Ce fericită ești măicuță că ai o fată!
Cu chipul tău atâta de frumos și cald /Te legeni mamă în basmul bătrâneții
Iar palmele crăpate, cu bătături ce ard /Îmi scriu acuma cartea tinereții!
Ești o icoană, pictată în pupila tinereții mele, /Ești mama universului clădit cu mii de întrebări,
Ești țărăncuța mea din vremuri grele, /Ești darul ce îl am de peste mări și țări!
Cu un batic la gât și cârpa înnodată /Stă ca pictată în poarta mare, verde,
Cu poalele în brâu și bluza colorată, /Din ochii ei albaștrii nu mă pierde!
Iubirea pentru tine mamă este atât de mare /Căci nici pământul nu o poate măsura
Aș vrea să-mi fii tot timpul pe cărare /Cu un sărut de-al tău mă poți înmiresma.
Eu știu că-n fiecare clipă a vieții tale /Mă tot pronunți și rugăminți faci pentru mine,
Eu știu că vorbele sunt nestemate rare/ Și le păstrez mămico numai pentru tine!


                              RUGACIUNEA  MEA   
                                     
 Stroiescu Cosmin , Clasa  a VII-

Doamne,Te rog să mă ajuți /În a face totul bine,
Să învăț, să  știu de toate, /Să am faptele curate.
Doamne, Dumnezeul meu, /Mulțumesc că mă ajuți!
Alături de mine ești /Și pe toate le-mplinești.


                                 RUGĂCIUNE

Chiper Cătălin,   Clasa a VII-a

Doamne, Dumnezeul meu, /Tu ne iubești mereu,
Tu mă înveți să te slăvesc / Și eu spun că Te iubesc.
Tu ești bunul Dumnezeu /Și te voi iubi mereu.
Tu ne dai putere /Să ne fie bine.
Noi  să învățăm / Și să ne rugăm.
Eu Te voi iubi  /Și Te voi slăvi.


                  DOAMNE, DUMNEZEUL MEU

Cionca Ionuț Silviu,   Clasa a VII

Doamne, Dumnezeul meu, / Ajută-mă, Te rog, mereu!
Și la bine și la greu / Numai Tu ești Tatăl meu.
Și acum eu Te-aș ruga, /Fiindcă stă-n puterea Ta,
Pe părinți a-i ajuta. /Te rog, Doamne, nu-i lăsa!
Și acum în încheiere, /Vreau să-ți mulțumesc frumos
Că m-ajuți întotdeauna, /Cu drag, fiul credincios.


                               PRIMĂVARA

                        Oros Giulia, Clasa a-IV

Bine-ai venit frumoasă primăvară /Bine-ai venit la noi în ţară!
Te-am aşteptat cu multă bucurie,/ Căci ne aduci în inimi veselie.
Primăvara frumoasă ca o zână /Ce mult aş vrea iar să te ţin de mână
Eu Domnului îi mulţumesc /Că a adus acest miracol pământesc.
Acum aş vrea să spun încă ceva/Primăvara mi-ai atins inima
M-ai încântat cu a ta magie/ Şi mi-ai adus atâta bucurie!         
                       






Această publicaţie a fost înregistrată la Biblioteca Centrala a României
cu nr  ISSN 2393 – 5049 şi ISSN-L 2393 – 5049.
Conţinutul articolelor precum  şi datele  publicate aici cad în sarcina autorilor.
Fondatori: Preot Gheorghe Bubă, Seracovan Veronica, Ilie Haşcă, primar.
Colectivul de redacţie : Preot Gheorghe Bubă, Seracovan  Veronica, prof. Alina Georgescu, prof. Mariana Horescu, prof. Oana Sadovan.
Adresa redacţiei: Topleţ, str. Principală, nr.215, tel. 0255.522.221,bubagheorghe@yahoo.com




         
            



                                                         

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu